Począwszy od lat 90-tych, kiedy to upowszechnił się internet, użytkownicy sieci mają coraz większe problemy ze spamem. Obserwuje się rozwój zjawiska spamu. Obecnie kojarzone jest głównie z pocztą e-mail i niechcianymi sms-ami. Większość wiadomości rozsyłanych w sieci globalnej używa języka angielskiego. Od kliku lat obserwuje się nowe zjawisko- treści spamowe są automatycznie tłumaczone na język odbiorcy. Pojawia się również spam wysyłany w kraju odbiorcy, w języku narodowym internauty. Spamy wysyłane są z każdego zakątka świata, mają charakter masowy. Trafiają zarówno do odbiorców w krajach bogatych, a i w państwach biedniejszych. Spamerzy usiłują zatuszować niechciany charakter wiadomości i personalizują e-maile – personalnie odnoszą się do adresata. Odbiorca ma mieć wrażenie, że faktycznie dla niego przeznaczona jest oferta. Personalizowanie ma na celu zmniejszenie u odbiorcy uczucia, że otrzymał spam i zachęcenie do zapoznania się z wiadomością. Treścią spamu są różne dziedziny życia codziennego -od kredytów po lekarstwa. Internauta powinien mieć świadomość spamu, nie czytać takich wiadomości, tylko zgłaszać je do właściwych dla jego kraju instytucji zajmujących się walką ze spamem. Niestety, część odbiorców nie wie, że rozsyłanie spamu jest przestępstwem i to na kilku płaszczyznach, np.: nękanie obywatela niechcianymi wiadomościami i wykorzystanie jego danych osobowych, bez poinformowania go o tym fakcie i o celu wykorzystania danych.