Umieszczane w prasie materiały zaklasyfikować można do kilku kategorii. Jedną z nich jest silnie reprezentowany gatunek informacyjny. Ponadto znajdujemy wiele różnych felietonów, esejów, recenzji, wywiadów, reportaży czy notatek prasowych.Artykuł reklamowy czerpie z tych gatunków aby jak najskuteczniej przekazać konkretne informacje. Posługują się nim firmy i instytucje, które chcą zamieścić na łamach prasy treści o wiele bardziej rozbudowane niż w przypadku standardowej reklamy. Artykuły reklamowe są wiec rozbudowaną formą reklamy, zawierającą rozbudowane informacje, szczegółowy opis oferty, opinie specjalistów, wypowiedzi użytkowników czy zamieszczane badania. Osoby zajmujące się artykułami reklamowymi dążą do umieszczania ich w jak najatrakcyjniejszych miejscach w gazecie czy Internecie. Ma to kluczowe znaczenie dla skuteczności dotarcia do potencjalnego klienta. Najczęściej czytane strony, odwiedzane witryny czy obecność w popularnych serwisach wiążą się również z ceną. Aby skutecznie promować treści w tej formie należy zamieścić w nim informacje najbardziej oczekiwane i pożądane przez odbiorców. Artykułami reklamowymi są również wszelkie kolorowe przekazy w których występuje przewaga treści nad grafiką.